Op een zonnige zondag, na een feestelijke kerkdienst, werd het druk op het plein. Overal vandaan kwamen kleine en grote mensen met dienbladen aangelopen. Het was niet ‘heel Engelen’ dat had gebakken, maar het leek wel zo, door de prachtig versierde cupcakes die waren ingeleverd door jong en oud(er).

De deskundige jury proefde en keurde onder toeziend oog van enkele deelnemers. Toen zij zich terugtrokken voor beraad, konden de aanwezigen ook proeven. Voorzien van koffie, thee en limonade, werden de cupcakes goedgekeurd. En toen, toen kwam de jury met haar oordeel… Ze hadden gelet op smaak en uiterlijk, maar ook op ‘handzaamheid’. Cupcakes moeten klein en goed te hanteren zijn.

Een eervolle vermelding was er voor de prachtige ‘dahlia’cupcakes van Janneke en Lieke Vlietstra uit… Drunen. Wat een liefde en geduld zat daarin. Maar de eerste prijs was voor Isabelle en Annemijn (Velderwoude). Wie goed heeft opgelet, weet dat Isabelle vorig jaar óók al een prijs in de wacht sleepte. De jury oordeelt anoniem, dus het waren gewoon hele lekkere en mooie cupcakes. Als je wilt voorkomen dat Isabelle volgend jaar voor de 3e keer wint, kun je nú alvast beginnen met oefenen. Wie weet versla je haar dan. De exacte opdracht hoor je een paar weken van tevoren…

De jury!

Het eerste jurylid stelt zichzelf voor:

“Ik ben Frits Kool. Jarenlang was ik werkzaam in de branche brood- en banketbakkerij, maar met mijn handen heb ik nooit in het deeg gezeten.

Als jurylid ben ik dus eigenlijk niet geschikt. Ik ga in mijn geheugen graven hoe de jurering bij vakwedstrijden van brood en banket verloopt.

Vooral streng kijken en notities maken op een velletje papier, dat bevestigd is op een kartonnetje.

Ik zal vooral letten op de bakaard (is de bodem mooi bruin), de structuur (fijnkorrelig, geen grote gaten) en de decoratie (slagroom, vers fruit, kleurrijk).”

En het tweede jurylid: “Hoi, mijn naam is Marcel. Ik ben 37, woon in de Haverleij en werk bij een grote energie leverancier.

Een van mijn taken op het werk is audits houden, kijken of mensen hun werk netjes doen en of de kwaliteit van het product goed is. Daarnaast vind ik het heerlijk om lekker te genieten van taartjes in de kerk, zoals op mijn foto afgelopen jaar in Schotland.

Ik ga vooral letten op 2 dingen, 1. Is het thema van de cupcake helemaal doorgevoerd, klopt het gehele plaatje en 2. Zit er wel genoeg liefde in….