Diaconie: helpen met aandacht

Diakenen helpen. Sinds mensenheugenis is er binnen de Protestantse Gemeente Engelen een diaconie actief. De diaconie wil ingaan tegen onverschilligheid en werken aan een samenleving waarin ieder mens telt. Maar niet ieder mens kan zichzelf redden. De diaconie biedt hulp, dichtbij en persoonlijk, maar ook verder weg en collectief. Hierbij gaan we uit van gelijkwaardigheid, solidariteit en behoud van zelfstandigheid. Wij vinden het belangrijk en zinvol een relatie op te bouwen en op basis van wederkerigheid samen te werken aan een structureler toekomstperspectief. Hiervoor houden we contact op allerlei manieren, soms zelfs via rechtstreekse online verbindingen tijdens kerkdiensten.

Diakenen helpen concreet: materieel, financieel en met persoonlijke aandacht. Terugkomende doelen in Den Bosch die wij steunen zijn bijvoorbeeld het Wout Hordijk solidariteitsfonds, Vincentius met eethuis het Anker en de Voedselbank. De steun aan deze doelen verloopt via (zondagse) collectes, extra giften, verzamelen van boodschappen en het organiseren van een jaarlijks sponsordiner. Het Vicky Brownhuis in Den Bosch hebben wij in hun kroonjaar gesteund met de opbrengsten van een georganiseerde kunstexpositie in de kerk en opvolgende veiling. Aansluitend namen onze sportieve predikant en scriba deel aan een gesponsorde, bijzonder energieke spinningmarathon op de Markt in Den Bosch.

Maar ook verder weg hebben wij vrienden die goed werk verrichten en onze aandacht verdienen. Een goed voorbeeld daarvan is Bahay Aurora op de Filippijnen en recent nog stichting Garima die liefdevolle opvang voor HIV wezen in India verzorgt. De diaconie kiest altijd bewust voor kleinschalige ‘anti-strijkstok’ stichtingen, met wie we persoonlijk contact onderhouden.

Ook onze jeugd ‘doet aan diaconie’. Een ander voorbeeld van een jaarlijks terugkomend doel uitgevoerd door onze jeugd is de Actie4Kids, voorheen Actie Schoenendoos. Rond de maand november worden door de kinderen van de Kliederviering schoenendozen prachtig versierd en gevuld met schoolspullen, toiletartikelen en speelgoed. Actie4Kids stopt daar vaak nog een boekje met Bijbelverhalen bij. De dozen gaan naar kinderen in diverse landen, inmiddels niet alleen meer in Afrika, maar ook steeds dichter bij huis. De diaconie ondersteunt de actie door de verzendkosten van de dozen voor haar rekening te nemen. Ook incidentele acties ondersteunen we, waarvan een mooi voorbeeld de sponsorloop voor stichting Upendo is. Naast onze jongeren, zette ook predikant Marloes Meijer daarvoor haar beste beentje voor.

Diakenen zorgen voor het Avondmaal. In de zondagse erediensten dragen de diakenen zorg voor het begeleiden van het heilig avondmaal: het delen van brood en wijn ter nagedachtenis aan het laatste avondmaal van Jezus en zijn discipelen. Diaconaat betekent hier ‘de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid’.

En organiseren het jaarlijkse seniorenkerstfeest Jaarlijks organiseert de diaconie de kerstfeestviering voor alle senioren-jong-van-geest van de gemeente. Een gezellig, sfeervol en warm samenzijn, in opmaat naar de kerstperiode.

Mensen van de Diaconie en inkomsten. De diaconie bestaat naast een diaconaal rentmeester en interim-administrateur uit vijf diakenen en diaconaal medewerkers. De inkomsten genereert de diaconie uit collecten, giften en opbrengsten uit bezit dat in het verleden aan de diaconie van Engelen is geschonken of door haar is aangekocht.

Giften aan de diaconie: ANBI-status. Giften aan onze kerk, waaronder ook aan de diaconie, kun je onder voorwaarden opvoeren als aftrekpost in je aangifte inkomstenbelasting. De diaconie van de Protestantse Gemeente Engelen is een zogenaamde ANBI-instelling (algemeen nut beogende instelling) en staat fiscaal geregistreerd onder landelijk nummer (RSIN) 815554023. Rekening en verantwoording kun je vinden op de ANBI-pagina op deze website.

Wil je een gift doen, dan kan dat via IBAN: NL23 RABO 0121 9151 58, ten name van Diaconie Protestantse Gemeente Engelen.

Collectebonnen. Om giften af te kunnen trekken, dien je ze met schriftelijke stukken aan te kunnen tonen, dus bijvoorbeeld door middel van een bankafschrift. Om de contante bijdrage in de kerkdiensten fiscaal aan te tonen, geeft de kerk ‘collectebonnen’ uit. Je maakt dan je gift over door storting op IBAN: NL73 RABO 0121 9151 31 t.n.v. Protestantse Gemeente Engelen en geeft daarbij aan voor welke waarde je bonnen wilt ontvangen. De bonnen zijn verkrijgbaar in de volgende coupures: 20 x €0,50 en 20 x €1,50 en 20 x €2,50. Na ontvangst van je betaling worden de bonnen zo spoedig mogelijk bij je thuis bezorgd. Je kunt de bonnen gebruiken voor je bijdrage in de collecte, zowel voor de kerk als de diaconie. (Voor overige fiscale voorwaarden voor aftrek van uw gift klikt u hier).